De Vreedzame Wijk

Omschrijving

De Vreedzame School wordt inmiddels op alle basisscholen in de Transvaanbuurt onderwezen. Met deze methodiek doen kinderen kennis en vaardigheden op over democratie en sociaal burgerschap en hoe dit dagelijks toe te passen. In de klas, op het schoolplein, thuis, op het Steve Bikoplein, in de winkels. De Vreedzame School betekent het leren samenwerken in een wereld vol diversiteit, verschillen, uitdagingen, conflicten, gewetensvrijheid en kansen. Om ruimte, vertrouwen en respect te bieden aan anderen en met elkaar de wereld en de toekomst te maken. Deze aanpak stimuleert kinderen zich te ontwikkelen tot volwaardig burger. Kinderen hebben bij dit leerproces de ondersteuning nodig van elkaar, hun leerkrachten, ouders, maar ook van anderen die een rol spelen in hun dagelijks leven. Dit is waar de Vreedzame Wijk begint. Ook na schooltijd is het belangrijk dat kinderen worden aangesproken over hun opgedane kennis en kunde. Noud Verhave was vanaf februari 2015 t/m maart 2017 buurtcoördinator Vreedzame Wijk in de Transvaalbuurt Amsterdam. In deze rol ondersteunde hij deelnemers aan de Vreedzame Wijk in het leren en toepassen van de methodieken. Om zichtbaar, voelbaar, hoorbaar en bespreekbaar te maken wat kinderen die meededen geleerd hadden, organiseerde MAP evenementen als de Startbijeenkomst met bewoners en een Buurtdag in samenwerking met partnerorganisaties uit de wijk zoals de Academie van de Stad, het TopKookTeam, Circus Blixem, Tugela85 en het Jeugdpreventieteam.
Documenten:
Projectteam:

N.v.t.

Tot stand gekomen met:

N.v.t.

Partners

Mede mogelijk gemaakt door

© Moving Arts Project, 2020 | Privacy Statement